Hvad er bækkenbundsøvelser?

0
99
Få et stærkt bækken

Artiklen er lavet i samarbejde med den eller de virksomheder, der linkes til i denne artikel. Indlægget er altså betalt - det samme gælder eventuelle hyperlænker.

Ikke mange ved det, men bækkenbundsøvelser er meget vigtige for din krop og dit eget velvære. Daglige bækkenbundsøvelser kan hjælpe dig, hvis du har problemer med at holde tis og afføring inde før du kan nå på toilettet.

Selv korte bækkenbundsøvelser på 10 minutter hver dag kan være med til at undgå disse ubehagelige og måske endda pinlige situationer. Disse øvelser anbefales for alle, men kan være mere nyttige for nogle personer end andre.

Hvem har brug for bækkenbundsøvelser?

Bækkenbundsøvelser er i bund og grund for alle, men der er nogle der har mere brug for dem end andre. For ældre mennesker kan det være fornuftigt at lave disse øvelser, men især for kvinder der enten er gravide eller lige har født. Musklerne i deres bækkenbund har været udsat for meget stress, da de er blevet strakt, da barnet skulle fødes.

Det er ekstremt vigtigt at lave bækkenbundsøvelser for disse kvinder, da mange oplever uforudsete problemer med at holde på vandet efter en fødsel. Andre oplever, at jævnlige bækkenbundsøvelser kan være mirakuløst for et sundt og velfungerende sexliv.

Sådan gør du

Det er egentlig meget nemt og ligetil med at gå i gang med at lave bækkenbundsøvelser. Det hele tager kun 10 minutter i alt og kan gøres overalt i hjemmet, så længe du sætter tid af til at få ro omkring dig.

Det første, du skal gøre er at lægge dig ned på gulvet og slappe af så meget, som du kan. Du kan eventuelt lægge en hånd på dit underliv for at mærke, om du rent faktisk slapper helt af i mavemusklerne. Derefter skal du knibe sammen i underlivet i fem sekunder og holde pause i 10 sekunder. Gentag øvelsen fem gange. Du kan også bruge en bestemt pude til formålet. Læs meget mere om bækkenbundsøvelser og brugen af bækkenbundøvelser pude her.