Sådan kommer du bedst igennem din graviditet

0
146

Artiklen er lavet i samarbejde med den eller de virksomheder, der linkes til i denne artikel. Indlægget er altså betalt - det samme gælder eventuelle hyperlænker.

Når man er gravid oplever man den største lykke, samtidig med at man går igennem en traumatisk tid for kroppen. Det kan være svært at finde rundt i de lidt modsatte fornemmelser, så derfor får du her 3 gode råd til hvordan du bedst kan komme igennem en graviditet.

 

Fysisk form

For at gøre graviditet og fødsel så nem som muligt, er det en god idé at holde sig i form. Mange siger, at en god form kan lette en fødsel, dog skal man aldrig regne med det, da alle er forskellige. Men i mange tilfælde hjælper det, da fødslen for nogle kan være overstået hurtigere. Du kan tage ned i fitnesscenteret og f.eks. bruge motionscyklen, men hold dig fra vægtløft og generelt at løfte noget tungt. Udover at den gode fysiske form kan hjælpe på både graviditet og fødsel, taber du også lettere nogle af de ekstra kilo man uden tvivl kommer til at tage på under graviditeten. Dog skal man kun træne hvis man har mentalt overskud til det, for at undgå at stresse. Der er ikke 2 graviditeter der er ens, så det er helt op til den enkelte hvad man kan holde til.

 

Styrk din selvtillid

Alle reagerer forskelligt på at være gravid. Nogle får det dårligere med sig selv fordi man tager på og får vand i kroppen, mens andre elsker at se sig selv gravid. Hvis du gerne vil have en god selvtillid under graviditeten, må du ikke negligere dig selv. Tøjstil og generelt mode fylder meget i hverdagen, og det kan være frustrerende at få det til at passe med den gravide livsstil. Det er vigtigt at finde noget ventetøj man er komfortabel i, så man ikke ender med at få det værre med sig selv. Dog er nogle muligheder for ventetøj begrænsede, da der ikke er så mange firmaer som tilbyder fedt og komfortabelt tøj. Men med lidt research skal det nok dukke op.

 

Prøv at undgå morgenkvalme

Mange gravide oplever morgenkvalme under graviditeten, og det er ikke just rart. Heldigvis er der nogle råd til at undgå kvalmen. Man kan starte med at spise små måltider ofte, så man altid har noget i maven, uden at man spiser sig overmæt. Man skal så vidt undgå at blive for sulten eller for mæt, da det kan styrke kvalmen. Hvile og ordentlig søvn er også vigtigt for at slippe for kvalme. Derudover kan tandbørstning være et problem for kvalmen, så derfor er det en god idé at vente, til den har lagt sig. Man kan eventuelt spise en kiks noget tid før, så væsken kan absorberes. Det er også vigtigt at undgå madlugt, da specifikke lugte kan påvirke kvalmen, eller få den til at opstå.